Metz TSA 9

In de collectie behoort ook een oude TSA 9 motorspuit aanhanger.

De aanhanger is gebouwd door Metz in 1955 in opdracht van de Feuerwehr Essen. Hij is gebouwd op een houten chassis met allemaal houten spanten en het hout werk is bekleed met metalen platen.

1e ontmoeting met de aanhanger

Complete restauratie

Toen de aanhanger in de collectie kwam was hij in zeer slechte staat. Al het hout werk was verrot en moest vervangen worden.

Hout allemaal verrot

Spant voor spant is de aanhanger gestript en is alles vervangen. Tot in detail zijn alle verbindingen weer na gemaakt en vast gezet, met half hout verbinding en pen en gat verbinden geborgd met messing sleuf kop schroeven.

Nieuwe verbindingen

Nadat het werken met hout eerst klaar was zijn we met de buitenkant bezig gegaan. Aan de achterkant horen 2 steunpoten, deze waren niet meer aanwezig, dit hebben we nieuw gemaakt. Ook de steunpoot aan de voorzijde was niet aanwezig ook deze hebben we opnieuw gemaakt.

Schuren, plamuren, schuren….

Nadat alle spanten en chassis vervangen zijn, zijn we begonnen om de buiten kant te schuren, plamuren en te schuren. en dan kom je het origineel logo van de Feuerwehr Essen tegen.

Een hele klus maar naar wat uren geschuurd te hebben kon de epoxy laag erop. En dan zie je gelijk of alles netjes geschuurd en geplamuurd is en dit was gelukkig het geval. Ook de deuren zijn allemaal geschuurd en klaar om in de epoxy gezet te worden.

Geschuurd en geplamuurd
In de epoxy

Naar de spuiter

Dan is het tijd dat de aanhanger naar de spuiter gaat. Autoschadeherstel Midden – Groningen heeft de aanhanger helemaal nog een keer geschuurd en in de grondverf gezet. Nadat de grondlaag droog was zijn we naar de spuiter gegaan om alle strippen en afwerklijsten te monteren en te kitten.

In stijl naar de spuiter
In de grondverf
Afwerk strippen erop

Mooi Rood

De aanhanger is terug van de spuiter en is mooi rood geworden. Nu kunnen de deuren erin gemaakt worden en de aanhanger verder afgebouwd worden.

Aan de zijkant van de aanhanger horen ook haspels, deze waren er niet bij maar hebben we gevonden bij Jan Loods in Annen. na wat onderhandelen hebben we ze mee genomen voor een leuke prijs. De beugels waar de haspels in hangen waren er ook niet bij en hebben we ook zelf gemaakt.

Van de buitenkant gaan we de binnen kant verder afwerken, we hebben de wanden en dak geverfd in een mooie grijze kleur. Na 2 keer alles te hebben geschilderd hebben we de nieuwe houten vloer erin gemaakt en deze 3x met Ruwa jachtlak afgelakt.

Afgelakt in mooie grijze kleur
Gedeelte nieuwe vloer
Nieuwe vloer 3x afgelakt

Nadat de deuren ook aan de binnenkant zijn geverfd zijn ze erin gemaakt en hebben we het imperiaal erop gemaakt. Hier hebben we ook nieuwe latten voor gemaakt omdat de oude ook verrot waren en vol zaten met houtworm. Op het imperiaal hebben we een houten kist gemaakt voor afzet materiaal voor de Daf 75 die we erin gaan vervoeren. Ook is het imperiaal voorzien van 2 oude houten slangenbruggen en 2 jerrycans waar blusschuim in heeft gezeten.

Hulpmiddelen

De aanhanger is aangeschaft voor het vervoer van de Daf 75. Hier hebben we 2 oprijplaten voor nodig, jerrycan met brandstof en een lier. Dit is allemaal in de aanhanger gemaakt.

Oprijplaten
Elektrische lier
Binnenkant aanhanger
Het eind resultaat met de Mowag als trekkend voertuig. De aanhanger is in de kleur gespoten van de Mowag.
De Daf 75 word ingeladen.