Restauratie

Op deze pagina kunt u de restauratie volgen van de Austin K2. Maar ook op onze Instagram en Faceook kunt u de restauratie volgen.
⚙️ Zondag 24 september 2023 de dynamo en uitlaat gemonteerd. Nog even 2 beugels maken voor de ophanging van de uitlaat dan is dat ook weer klaar.
⚙️ Werking van de Thermostaat getest en die werkt nog prima.
⚙️ Komende week handrem stangen monteren.


⚙️ 21 september 2023 achter de schermen is er weer wat werk verzet.
De versnellingsbak is voorzien van nieuwe pakkingen en een nieuw likje verf, verder is ook het koppeling huis geverfd, zijn er nieuwe vilten ringen in gezet en de gaffel inclusief as zijn ontroest en weer gangbaar gemaakt.


Ook dit jaar organiseert de Rabobank weer de Rabo Clubsupport. Stichting Behoud Historisch Materieel doet deze keer ook weer mee.
Wij hebben dit jaar als besteding doel het laten restaureren, (indien dat nog kan) of vervangen van de radiateur. Deze kosten liggen zo rond de € 1100,- dus wij kunnen JOU stem goed gebruiken.
We zouden het ook erg waarderen als je mensen in de familie, vrienden, collega’s enz die lid zijn van de Rabobank op de hoogte brengt van de Rabo Clubsupport en op ons laat stemmen.
U kunt hier klikken om uw stem uit te brengen.

⚙️ 28 augustus 2023 hebben wij de motor op het chassis geplaats. Nu kan hij verder afgebouwd worden. Als dat klaar is gaan we kijken of we er weer wat leven in kunnen krijgen.


⚙️ 17 augustus 2023 hebben we nieuwe kleppen in motorblok gemaakt. De inlaat kleppen zitten er weer netjes in. We hebben ze met kleppasta in geschuurd en sluiten weer mooi op de zitting.


Motorblok is 2x in de grondverf gezet, en 2x afgelakt in de kleur die de cabine ook krijgt.


⚙️ Waterpomp uit elkaar gehaald om te reviseren. De waterpomp heeft jaren stilgestaan en daardoor is er corrosie tussen de slijtplaten gekomen waardoor hij niet meer lek vrij is. We hebben van de zitting 1mm afgedraaid zodat die weer mooi straks en vlak is.


⚙️ Brandstoftank word momenteel ook gerestaureerd. Hier zitten gaten in, net waar de tankbeugels over heen komen is het gaan roesten en rotten. Die stukken hebben we er uitgeslepen en gaan we nieuw plaatwerk in lassen.


⚙️ 12 augustus 2023 zijn we even aan het flex-en en lassen geweest. De steunen waar de cabine straks op komt en die ook dienen als opstap om de cabine in te komen waren in zeer slechte staat. Er zaten een paar extra beugels bij die we kunnen gebruiken om de slechte beugels weer als nieuw te maken.
⚙️ de steunen zijn ontroest en geverfd binnenkort worden ze gemonteerd aan het chassis.
Foto’s zeggen meer dan woorden.






⚙️ 8 augustus 2023 hebben we de “reserve” motor op gehaald uit het magazijn.
Dit hebben we besloten nadat de vorige eigenaar bij ons op bezoek geweest is en heeft verteld wat er met het blok is gebeurd die in de Austin hoort. Deze heeft los gestaan op het chassis tijdens het draaien en is er 1 en andere versleten, wat de nodige kosten met zich mee brengt om het te herstellen.
Daarom hebben we besloten om de andere motor te reviseren en dan te monteren.
Tijdens transport is er een hoekijzer van de motorsteun verbogen waar 2 wielen aan vast zitten. We hebben even een bokje gemaakt waar de motor tijdelijk op kan staan om de motorsteun te repareren.



⚙️ 22 juni 2023 Afgelopen weekend hebben we de motor en alle onderdelen uit het magazijn gehaald en in de werkplaats gelegd. Hier gaan we hem schoonmaken, verven en in elkaar zetten.😅


⚙️ 4 juni 2023 hebben we de banden gemonteerd en is het chassis compleet naar buiten geweest. Zoon Levie helpt vaak mee in de garage, hij mocht daarom ook als eerste het stuur in handen nemen toen het onderstel naar buiten werd gerold.

Ook hebben wij de hoofdremcilinder en rempedaal gemonteerd en de remmen ontlucht.

⚙️ 25 mei 2023 afgelopen week hebben wij alle remleidingen (na) gemaakt en aan chassis en achteras gemonteerd. De oude remleidingen waren nog aanwezig en hebben wij gebruikt om de nieuwe na te maken. De remleiding die van de hoofdremcilinder (voorkant) naar achteren loopt is niet na gemaakt, de oude was in 2 delen, wij hebben er voor gekozen om hem uit 1 deel te maken. Het was even puzzelen, want hij loopt door 2 gaten in het chassis heen maar het is gelukt.
Voor de nieuwe remleidingen hebben we 8 mm koperleiding gebruikt. Met een buigijzer voor remleidingen, de bochten er in gemaakt en met een felsen setje nieuwe felsen aan de uiteinden maakt.




⚙️ 17 mei 2023 we zijn weer een paar stapjes verder. De remtrommels aan de voor zijde zijn uitgedraaid, nieuwe olie keringen erin en gemonteerd. De remtrommels achter zijn ook uit gedraaid, In de naven zijn nieuwe olie keringen in gekomen. De naven en trommels worden binnenkort gemonteerd.
Ook hebben we het stuurhuis gereviseerd en gemonteerd. Het originele stuur word gerestaureerd, deze is door zijn leeftijd hier en daar wat beschadigd en gescheurd. Dit word vakkundig gerepareerd.




⚙️ 28 april 2023 hebben wij de remcilinders en remschoenen gemonteerd.
De voorrem cilinders zijn vervangen, de oude hadden we wel gereviseerd maar was er niet tevreden over. Nu maar in 1 keer goed doen dan zijn we er (hopelijk) gelijk van af.


⚙️ 13 april 2023 – we zijn inmiddels weer een stapje verder. Ook de veerpakketten en achteras zijn gemonteerd.
De remcilinders zijn inmiddels ook gereviseerd en zullen binnenkort gemonteerd worden.




⚙️ 5 april 2023 – De vooras is weer voorzien van de ankerplaten en de stompen, inmiddels is de vooras ook al gemonteerd onder het chassis evenals de voor veren.


we gaan nu bezig om de achteras weer in elkaar te zetten, de achter veren liggen momenteel uit elkaar en worden schoon gemaakt en gesmeerd tussen de bladen. Zodra deze klaar zijn worden ze gemonteerd onder het chassis en kan de achteras er ook onder.
⚙️ 21 maart 2023 – Het chassis, de voor en achteras en de veerpakketten zijn we terug en mooi zwart geworden. We kunnen nu beginnen met het opbouwen ervan.
Ook zijn veel “kleine” onderdelen al zwart geverfd nadat alles gestraald is. We wachten nog op een paar onderdelen die nog gestraald moeten worden en als deze terug zijn worden deze ook geverfd.




⚙️ 15 maart 2023 – Het chassis, de voor en achteras en de veerpakketten liggen nu bij Straal en Coatingbedrijf Nood Nederland in Veendam. SCNN gaat ervoor zorgen dat de onderdelen weer netjes worden. Als alles mooi zwart afgelakt is halen wij het op en brengen het naar de werkplaats en kunnen we langzaam alles weer op gaan bouwen.


⚙️ 3 maart 2023 – zijn een aantal onderdelen gestraald en in de primer gezet. 2x ankerplaat, 12 veerstrop beugels en stuurhuis onderdelen.
Binnenkort gaan de voor, achteras, chassis en diverse beugels naar de straler.



⚙️ 16 februari 2023 – De vooras en achteras liggen inmiddels klaar om gestraald en gespoten te worden.


We liepen tijdens het klaar maken tegen een klein probleempje aan, het draad waar de kroonmoer op komt van de voorstompen, was dusdanig beschadigd dat de kroonmoeren niet meer vast gedraaid konden worden. Gelukkig hebben we veel onderdelen dubbel, dus hebben we ook de reserve vooras opgehaald en deze gedemonteerd.
Omdat de Austin links gestuurd is konden we de reserve vooras niet compleet gebruiken en dus de bruikbare onderdelen gedemonteerd.
⚙️ 29 januari 2023 – De vooras en achteras hebben we opgehaald uit het magazijn en naar de werkplaats gebracht waar we de werkzaamheden gaan uitvoeren.

