Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is Mowag-Logo-1003x1024.jpg

De Austin is niet het enige wat Marc in zijn verzameling heeft.

Vanaf jongs af aan verzamelt Marc alles wat met de brandweer te maken heeft. Dit is begonnen met 1 brandweerauto die Marc op zijn verjaardag kreeg toen hij 6 jaar werd. Het was een ladderwagen van SIKU schaal 1:50.

Nu 32 jaar verder is de verzameling behoorlijk groot, of de ruimtes te klein waar Marc alles bewaart. In de verzameling heeft Marc een Mowag W 200, Ford F5 motorspuit aanhanger, brandweerfiets met slangenkar, Daf 75 (1:4) radiografisch bestuurbaar tankautospuit met een watertank aanhanger en verder heel veel modelauto’s van schaal 1:87 tot en met 1:10, waterarmaturen, opzetstukken, bluskleding, helmen, emaille borden, enz……..

Mowag W200

De Mowag heeft Marc in 2006 gekocht via Marktplaats, hij stond in Groningen te koop bij iemand die voertuigen uit Zwitserland importeert. Na de eerst bezichtiging eind mei heeft Marc al snel besloten om de Mowag te kopen, we waren het snel over de prijs eens en hebben afspraak gemaakt dat we de Mowag op 8 juni kwamen ophalen. Dat was geen probleem mits de RDW tijd had om hem te keuren, dat lukte en kon de Mowag mee naar Hoogezand. Samen met Natasja en mijn oom Joop als chauffeur hebben wij de Mowag naar Hoogezand gereden, toch wel spannend je eigen “echte” brandweerauto. Nog altijd heel blij met de Mowag zeker omdat er niet 1 in deze staat in Nederland is. In 2010 heeft Marc de Mowag gerestaureerd, gelukkig zat er niet veel laswerk aan de Mowag en kon hij al snel naar de spuiter. Nadat hij opnieuw in de rode verf gespoten was hebben we de Mowag weer opgebouwd en genieten we alweer 11 jaar van het mooie resultaat.

Mowag, afkorting voor Motorwagenfabrik, is een Zwitserse fabrikant van militaire voertuigen. Het bedrijf is gevestigd te Kreuzlingen (Thurgau) en biedt aan ongeveer 560 mensen werk. Sedert januari 2004 behoort Mowag tot het Amerikaanse General Dynamics die het bedrijf General Dynamics European Land Systems – Mowag GmbH noemde. MOWAG begon in 1950 als privé-onderneming van ingenieur Walter Ruf. De eerste successen waren de ontwikkeling en de productie van meer dan 1600 wapendragers, de MOWAG t1 4×4, voor het Zwitserse leger. Verschillende opdrachten volgden uit Duitsland. Onder andere werden 750 gepantserde speciale voertuigen van het type Roland voor de Duitse Grenswacht onder licentie geproduceerd door de Duitse wapenindustrie. MOWAG produceerde daar naast ook voor de civiele markt. Zo werd in 1958 een lichte 50cc-scooter gebouwd die Volksroller werd genoemd. Het specialiseerde zich ook in het ombouwen van Dodge– en DeSoto-voertuigen tot ambulance, brandweerwagen en andere speciale voertuigen.

De Mowag die Marc heeft is gebouwd op een onderstel van een Dodge W200 en is gebruikt als piket fahrzeuge bij de brandweer van Hombrechtikon.

Ford F5 Motorspuit aanhanger

De motorspuit is aangeschaft door de gemeente Amersfoort in 1938. De motorspuit heeft jaren aan de Westersingel gestaan in Amersfoort. Omstreeks 1973 is de motorspuit uit dienst gehaald, toen is de brandweer verhuisd. De motorspuit heeft ook een bijnaam gekregen: Scheve Jet. De bijnaam is zo gekomen omdat de motorspuit tijdens het rijden achter de auto aan slingerde, hij zat nooit recht achter de brandweerauto.

De motor die in de motorspuit zit is een zogenoemde “21 stud engine” dus 21 kopboutmotor omdat de koppen met 21 bouten vastzitten. Dit type heeft de naam 221. De motor wordt gevoed middels een enkele carburateur en heeft 85 pk ( 63 kW).

Ford motorspuit

Daf 75

De Daf 75 is gemaakt door een modelbouwer. Hij is gebouwd van een tekening van een “echte” brandweerauto die bij Ziegler is gebouwd. In 2019 ben ik in het bezit gekomen van deze mooie Daf 75 die aangedreven word door een benzine motor met 3 versnellingen. Ook kan hij radiografisch bestuurd worden. We hebben alle kabels en relais vervangen en alles weer werkend gemaakt. De Daf heeft een HD haspel, bumper nozzels en een kanon op het dak hier komt water uit. Achter de Daf kan ook een aanhanger met een watertank van 80 liter, ook kunnen er 2 stoeltjes op de aanhanger waarmee 2 personen vervoerd kunnen worden.

Daf 75 radiografisch bestuurbaar

Brandweerfiets

Vroeger werden er in dorpen en steden brandweer fietsen gebruikt om snel naar de brand te kunnen fietsen. De fiets was niet helemaal de juiste oplossing, als men snel naar de brand toe moest met de fiets en slangenaanhanger, was men al gauw door de energie heen en kwam er van blussen niet veel meer. De oplossing werd gezocht en gevonden in de aanschaf van een motor die de slangenkar trok.

De fiets is voorzien van 1 aanval slang (1,5″ duim) , 1 straalpijp, 1 bijl en een brandblusser van 1 kg. De uitrusting van de brandweerman zoals die bij de fiets werdt gebruikt is ook compleet; leren jas, broek, leren koppel met redtouw, brandweerhelm, leren handschoenen en laarzen.

De slangenaanhanger is voorzien van 1 opzetstuk, 1 kraansleutel, 4 toevoerslangen (3″duim), 2 kraansleutels en nog wat andere kleine gereedschappen.

De brandweerfiets met slangenkar
Groepsfoto